onsdag den 28. maj 2008

Genbrugs-uld-guld!


Se lige her, hva´?
Alt dette hånd-plantefar-vede, een trådede uld fandt jeg på et loppemar-ked. Det lå i en plastikpose af den slags man kan se er tussegammel, altså lidt for grålig og lidt for mør og ventede simpelthen bare på, at jeg skulle få øje på det.
Vi kunne gi´os til at lege Hvad er det værd, for prisen er langt under både den reelle værdi og ikke mindst herlighedsværdien, nemlig 10,- kr for hele posen. Jeg betænkte mig ikke et øjeblik!
Foreløbig er der blevet strikket et multistribet tørklæde af bunken, men der er masser endnu og da min spinde-mor fik fingre i garnet, konstaterede hun at noget af det er håndspundet. Jamen altså, for 10,- kr.
Dugen under garnet er også loppefund og af den særligt dejlige slags. Det er en Hanne Vedel hørdug fra 60´erne, som blev lavet i samarbejde med Kolding Hørfabrik.
Hun har en fantastisk farvesans og min væve-mor og jeg samler på hendes duge. De har et dejligt feel, ligger supergodt på et bord og er af en hørkvalitet, som siger spar to, til det vi finder nu om dage.
Denne her har hvid kæde og mørkeblåt skud, så midterpartiet får den smukkeste gråblå farve og det smukkeste funktionalistiske udtryk, som bare bliver kønnere for hver gang den bli´vasket .... og rullet, for det SKAL en hørdug. Allerhelst KOLDrulles, så bli´r den som silke at se og føle på.
Heldigt at min mor er mester-ruller på sin gamle koldrulle !

4 kommentarer:

Mette sagde ...

Ja, det er da genbrugsguld. Til lykke med det!

Gitte sagde ...

Smukke farver - der skal nok kommet noget rigtig flot ud af det!

lis sagde ...

Ja hold da op det ser godt ud, fund siger jeg, havd skal der blive ud af alle de dejlige farver, - små børnestrøjer i Fair Isle mønstre måske?

Hanne ... sagde ...

- om der bli´r små pigebluser ud af resterne, vil tiden vise og når tørklædet en gang bliver foreviget, skal jeg nok fremvise det her.