søndag den 14. oktober 2012

Brozealder møder stoftryk


Det er ikke mange tekstiler, som undgår min skarptslebne saks, men dette viskestykke gør altså.
I forvejen er jeg meget glad for stoftryk, og når jeg møder noget så sublimt som dette med skarpe kanter, jævn trykning og et interessant motivvalg, så bliver jeg boblende glad.

Motiverne er helleristninger, der som regel ellers er at finde i granitklipper på fx Bornholm. De er trykt med håndskårne klodser i dundrende mørkebrun på hamrende solsikkegul bund. Billedet her viser kun en fjerdedel af visketykket, og i de andre hjørner myldrer det med skibe, jægere og de karakteristiske cirkler.

Viskestykket har gullige pletter i den hvide kant, som vidner om, at det ligget foldet sammen i lang tid. Selve trykket virker lidt stift og tilsammen fortæller de to ting mig, at viskestykket sikkert aldrig har været i brug, men har ligger trygt og godt i en skuffe eller et skab i mange år.
Måske har det været en del af en gave-stødpude, hvor den rette anledning bare aldrig viste sig.

Nu har jeg mit eget stoftryks-lurblæser-helleristnings-viskestykke, og fra i dag af får hæderspladsen  på Hannes lille Tekstilmuseum.

Ingen kommentarer: