tirsdag den 15. september 2009

De higer og søger...



... og de var der!

Mønstrene på trafikpuder eller bilpuder, I ved dem vores bedsteforældre havde liggende i bagruden på bilen, dukkede pænt op uden særlig megen søgen. De er supercharmerende og stammer hhv fra Permin og OOE, men der findes mange forskellige udgaver både med og uden nummerplade, med og uden trafikskilte mm.

Nu pakker jeg en pakke eller to med stramajbund, zephyr-garn og kopi af mønstrene og så kommer de over til brodeusen i Hvidovre. Så hold ud SisterBonde, der er pc-tasker m. trafik/bilmotiver på vej.

- og så vokser bunkerne med færdige tasker puder, poser mm, som skal med på Eftersommersalget d. 26.. Åh, som jeg håber vejret holder !

lørdag den 12. september 2009



Sidste søndag ekspederede Albert og jeg 16 stramajbroderier ud af deres rammer. Det støver heftigt kan jeg hilse og sige og mens vi hiver søm ud, flår alskens varianter af bred tape fra hinanden og fjerner mere eller mindre formuldede papbagsider, så snakker vi om løst og fast - det´hyg´ligt !

Næsten trin på stramajernes vej fra ramme til taske er luftning og det kan man altså godt komme til at vente noget på, for det skal blæse. Ordentlig blæse, så broderierne blafrer, støvet forsvinder og farverne bli´r klare igen. Denne gang varede det ikke længe, for allerede i torsdags var det blæsevejr, så ud på snoren røg de og de blafrede det bedste de havde lært !

Hera er min faste følgesvend når jeg bevæger mig rundt i haven og her kommer hun snigende i bunden af billedet, efter at have gravet en vigtig gnalling rugbrød ned inde under taksen.

Næste stak indrammede skatte står klar til flåning inden længe...

torsdag den 10. september 2009

På tur



I går var jeg på tur til Vejle og omegn, dels for at spise frokost hos mine forældre, dels for lige at tjekke genbrugsbutikkerne.

Vi har allerede en ordentlig stak træbøjler, som stammmer fra hendengangne herreekviperingsforretninger eller skræddere, men alligevel tog jeg en håndfuld med hjem, for deres historie udfordrer min fantasi.

Bøjlerne her stammer alle fra Løsning mellem Vejle og Horsens og vidner om dengang selv småbitte samfund som Gl. Sole havde sin egen skrædderforretning - og det ikke var nødvendigt at bruge plads på at trykke adresssen, for alle vidste jo hvor skrædderen boede!

USA Herremagsin fra Vejle - den øverste bøjle - lå på det der nu er strøget i Vejle og er lukket for mange år siden. Et sted i gemmerne har jeg en bøjle fra den konkurrerende herreekviperingsbutik, nemlig Lodon Herremagasin - og om navnene er et udtryk for manglende opfindsomhed eller et stilskift, skal jeg lade være usagt!

På vej hjem kørte jeg og funderede lidt over, hvordan en bøjle fra Martin Ovesen i Nakskov er endt i en genbrugsbutik i Løsning.... måske er der nogen der har gået på højskole sammen, eller været soldat sammen eller....

mandag den 7. september 2009

Tea for two



Enhver tedrikker ved at kande-te er det bedste og at den skal holdes varm.

Derfor har tehætter været en del af Tulipaner og tomaters sortiment - det lyder som om jeg står i en manufakturforretning a la Mads Skjerns - stort set fra starten af. Jeg laver det hele selv også indmaden, så de kan for det meste sagtens klare en tur i vaskemaskinen, når de bli´r lidt for sovsede indvendig.

Mejse- og bukethætterne her er frisklavede og der kommer også nye Kaffe-hætter, som passer til en 8 koppers stempelkande.

søndag den 6. september 2009

Nåleøjet



Trapholt i Kolding har et Julemarked, som Tulipaner og tomater forfærdelig gerne ville med på. Vi søgte og ventede egentlig ikke at komme med i første hug, for dels vælger Trapholt ud blandt ansøgerne - dels var det jo som sagt første gang vi prøvede lykken.

Torsdag fik vi så besked om, at vi var kommet igennem nåleøjet !!!!

Juble, juble og tam-tam-dans rundt i hele huset medbringende et lommetørklæde til næsen :-) Tænk at skulle være på arbejde i så skønne rammer som på Trapholt - og så 1. søndag i advent !!! Hjælpepigerne er adviseret og der bli´r kamp om at komme med til Kolding kan jeg mærke :-)

Det er så fedt, og vi glæder os SÅ meget, både til at komme til det sydjyske og møde de dejlige kunder dernede og til at se, hvad alle de andre stande har at byde på. At dømme efter deltagerlisten, så får Julemarkedet et meget varieret udbud af sager fra så at sige alle hjørner af kunsthåndværkerområdet.

Gad vide om jeg overhovedet har tid til at gå på arbejde frem til december, for vi har forsøgt at smide vores slæbere ind på 2 andre markeder også. Hvis det lykkes os at komme ind alle 3 steder, så MÅ mit lager da svinde ind i takt med, at bunkerne med tasker, puder, tehætter osv vokser. Hold op hvor bli´revisor-Preben glad!

lørdag den 5. september 2009

September, september



September er kommet, hvilket jeg principielt under ingen omstændigheder er træt af, men at den havde årets første forkølelse med på slæb, det er jeg træt af. Den kom snigende i løbet af onsdagen og torsdag/fredag stod i lommetørklædets, den varm tes og sofaens navn.

Nu er jeg ved at være ovenpå igen og har også været i byen i ført undertrøje, jakke og tørklæde, men jeg nægter at ta´ hue på i september !

Lidt er der blevet syet, men det er ikke meget. I stedet har jeg ryddet lidt op i mine bånd og vundet nogle af dem på gamle spoler, som stammer fra et af mine absolutte yndlingsfund: En kasse fra en gammel possementsfabrik med supetynd, mørkrød silke, som min vævende mor har vævet skønne, tynde tørklæder af. Når hun har tømt en spole, får jeg den op til mig og fylder den med bånd - dejlig deal :-)

De gamle navnemærker som ligger foran spolerne, bruger jeg som pynt på poser, tæpper mm og hele bunken her stod mig vist i 20,- kr !!!

Forkølelsen har kostet mig lidt ekstra tid på sofaen sammen med diverse bøger og blade - og så dukkede der nye ideer op, som skal prøves af nu. Søndag er nemlig udråbt til "skoledag" med retning af opgaver, langtidsplanlægning og mere retning -suk!

torsdag den 3. september 2009

Eftersommersalg - nu med flyer



Tidligere lovede jeg en Eftersommersalgs-flyer og her er den.

Hvis du kender nogen, som vil elske en lørdag eftermiddag sammen med Tulipaner og tomater og som sætter pris på en god kop kaffe eller te, en lille kage og godt selskab, så er du velkommen til at printe flyeren ud og give den videre. The more, the merrier:-)

Efter en week-end i alt-mulig-posernes tegn - der blev produceret 68 stk - er systuen nu igen fremkommelig og klar til en omgang tasker. Jeg klippede klapper til pc-tasker i går aftes og de skal matches og bunkes i dag, så der er fri sybane til de kommende eftermiddage.

OG så er der 10 stramaj-billeder som skal pelses!