søndag den 20. april 2008

Solsikke i stort format

Her i landet har der været flere store broderi-firmaer og min absolutte favorit er Håndarbej-dets fremme.
Deres broderier er let genkendelige for deres høje, næsten kunstneriske standard og så er der et umiskendeligt moderne udtryk over alt hvad de laver/har lavet.
Denne KÆMPESTORE solsikke er et af Håndarbejdets fremmes mange pragtstykker. Den er broderet på grov hørlærred - 7 tråde pr. cetimeter - og med 3 tråde i nålen. De forskellige gule farver, er så mikset i nålen for at få den rigtige gule farve frem. Med andre ord er det Kaffe Fassetts broderiteknik der er brugt, længe før Kaffe fassett dukkede op i broderi-billedet. Den måler sine 55x55 cm og lige nu ligger den henslængt på en centralt opstillet rulle pladevat, så jeg ser den flere gange dagligt.
Den er selvfølgelig fundet i en genbrugsbutik, hvor de havde broderi-dage med vinduerne fyldt med alskens slik og gode sager. Jeg forbløffes gang på gang over, hvad jeg finder af broderier, som er kasseret, smidt ud, blevet til overs osv. og som er af fantastisk høj kvalitet. Jeg glædes, hver gang jeg gør endnu et broderi-kup, og undrer mig over vores alle sammens smid-ud-mentalitet.
Men jeg skal være et skarn, hvis jeg klager, for mit lager bugner, fordi andre smider ud :-)

3 kommentarer:

Gitte sagde ...

Det er helt igennem skønne broderier du finder - jeg kan godt forstå du undrer dig over smidvæk kulturen.
Jeg nyder at se dine redesigns, spændende at se hvad solsikken udkommer som ?

Hanne ... sagde ...

Gitte, jeg må jo indrømme at jeg tøver med at sætte saksen i solsikken, men det skal nok komme. Måske bli´r den til en serie af puder!

Mette sagde ...

Uha, jeg ville have svært ved at føre saksen, Hanne.