tirsdag den 23. marts 2010

Inspiration kan man aldrig få for meget af



Denne smukke silkeindbundne bog havde mine mænd med hjem til mig fra Hamborg sidste sommer. Den stammer fra en udstilling, hvor balletdanseren Nijinskys tegninger var udstillet sammen med værker af andre kunstnere fra samme periode eller kunstnere, hvis stil lignede hans.

Jeg anede ikke, at Nijinsky havde tegnet, men jeg er vildt optaget af hans former og linier. Han tegnede kun i en meget kort periode - 3 år tror jeg det var - og så dansede han videre. Alle hans værker er meget lineære, for han havde et princip om kun at tegne geometriske linier såsom cirkeludsnit og den slags.


Denne babushka eller matryoshka måtte gerne bo på min væg,  for sikke farver og sikke linier. På mange måder er der meget langt fra hende til de yndige babushkaer, som i dag findes på diverse mere eller mindre lyserøde metervarer. Der er lige som lidt mere russisk vinter, borscht og livegne over hende her, og det kan jeg rigtig godt lide.

Apropros dette relevante indlæg, så har jeg ikke tænkt mig at kopiere Nijinskys linier, men jeg er altså vildt inspireret af dem...

2 kommentarer:

Pia sagde ...

Du har ganske ret. Inspiration kan vi ikke få for meget af. Jeg snuser selv rundt og lader mig forføre af alle de flotte sider jeg finder, din inklusiv. Nogle gange går jeg igang med et og andet der har sagt mig noget. Andre gange nyder jeg bare de flotte billeder.

Hanne ... sagde ...

Jeg tror, rigtig mange gør som du, junopigen:-)