fredag den 10. september 2010

Jeg elsker Liberty-stof,...

... for bedre bomuldskvalitet end deres Tana Lawn er svær at finde.
Mange af de motiver Liberty bruger, som fx Strawberry Thief her, er tusse-gamle og har en historie, som jeg synes er spændende, fordi den udspringer af ønsket om at gøre verden til et bedre sted at leve.


De er tegnet af  William Morris en af hovedpersonerne bag Arts and Crafts-bevægelsen, som i Danmark blev kaldt Skønvirke og blandt andet er repræsenteret ved Thorvald Bindesbølls værker og Københavns Rådhus.
I al sin enkelhed var den et forsøg på at bringe naturen tilbage til de mennesker, som i slutningen af 1800-tallet havde forladt landet for at rykket ind til de tætbebyggede byer, hvor arbejdet nu lå, takket være den industrielle revolution.

Bevægelsen etablerede store værksteder, nærmest landsbyer, hvor man producerede møbler, smykker, stof og meget andet på helt andre præmisser end i den nytilkomne industri. Man forsøgte at holde de gamle håndværk i hævd og lænede sig op ad middelalderens formsprog, i stedet for renæssancens.

      

William Morris designs er meget detaljerede - nogen vil sige overvældende - og på sin vis meget, meget britiske. De skildrer naturen med blomster, blade og farver så naturtro, at man næsten synes, man er der selv. Næsten hele fladen er dækket af motivet, og det er på det nærmeste berusende at dykke ned i så detaljeret et mønster.
Jeg kunne ikke holde ud at bo i et hjem, som var fyldt med Willam Morris-motiver, det fylder de alt for meget til, men jeg nyder at bruge dem i små doser, når jeg fx syr tasker.

Der er blevet produceret tapet og metervarer med William Morris-motiver årevis, og jeg er der som en smed, når jeg finder en rest hist og her. Heldigvis har jeg - også der - en pæn bunke at bruge af :-)

4 kommentarer:

Margith sagde ...

Adressen til butikken i London hvor du var sidst??? jeg rejser til London d. 29. september :-)

Hanne ... sagde ...

Den er på vej, Margith :-)

Anne sagde ...

Hvis jeg kunne sy, så ville jeg lave mig en halvlang tunika i en mørk Liberty stof.
Og så bare bære den med sorte støvler, sorte strømper og ingen smykker.
Det kunne være vinterfint...

Hanne ... sagde ...

Jeg ser det for mig, Annw, ganske tydeligt :-)