onsdag den 29. september 2010

To forsider til samme bog

Der ligger næsten altid en lydbog i afspilleren, når jeg er på syrummet og heldigvis er Århus´ biblioteker velforsynede udi den slags, så jeg kommer rundt i mange litterære hjørner.

Kavalier og Clay, hørte jeg for længe siden og det er en rigtig god bog, som foregår i USA i tegneseriernes storhedstid før, under og efter 2. verdenskrig. Den handler om meget andet end tegneserier og er vel først og fremmest en stor, velskrevet fortællning om at leve med sig selv, i det liv man nu får tildelt.

Siden har jeg læst alt, hvad der er udkommet på dansk af Michael Chabon og jeg har nydt hver eneste sætning. Bo Green Jensen er også Chabon-fan, hvilket i min verden er et kvalitetsstempel, og han har skrevet en rigtig god indføring i Chabons forfatterskab.


Jeg er den lykkelig ejer af både den danske og den amerikanske udgave af bogen, og jeg kan ikke helt beslutte mig for, hvilken forside, jeg synes, er den bedste.
Umiddelbart synes jeg den amerikanske er den med det mest rene udtryk, den sejeste så at sige, men jeg kan også godt lide den danske udgaves tegneserie-farver.

Godt jeg har dem begge :-)

2 kommentarer:

Lis Rylander Karlsson sagde ...

Jeg fik den i julegave sidste år og jeg kan ikke rigtig få den under huden. Har ellers prøvet til nogle gange nu. Jeg må vel bare op på hesten igen....!

Hanne ... sagde ...

Den ER lang og stor, Lis, men den er det værd.
Ellers kan jeg varmt anbefale lydbogen, den er læst godt op, hvilket ikke alle lydbøger er, og så har man hænderne fri til alt muligt andet samtidig med at man læser:-)