tirsdag den 19. maj 2009

Forårsheld



Der er nogle genbrugsbutikker, jeg tit kommer forbi og een af dem besøgte jeg i dag.... hvilket held.

Dels havde de broderi-uge og vinduet var fyldt med broderier af enhver slags, dels stod denne fantastiske, lille perle af en broderet taske og ventede på mig.

Haandarbejdets Fremme når det er allerbedst, og håndarbejde når det er af højeste karat. Tasken er broderet i petit point - meget små halve korssting, som man skal have et godt syn for at kunne brodere jævnt og fejlfrit - og monteret med bøjle og kædehank. Selvfølgelig er der en lille-bitte lomme i foret, givetvis beregnet til en læbestift... i guld-etui!

Jeg har stillet et almindeligt vandglas af den rillede slags ved siden af tasken, for at illustrere størrelsen, for det er en lille festtaske, vi har med at gøre her.



Nærbilledet af den nederste del af tasken viser, hvor små stingene er, hvor smukt den er broderet, og hvor detaljeret blomsterne er.

Broderiet er tegnet af Christiane Hæk, som lavede udfyldte broderier - fx grøftekanter - med en meget stor detaljerigdom. Tasken produceres ikke mere, men det gør en pude med samme motiv, hvor stingene dog er noget større.

Pelse har 2 andre tasker af samme model stående fremme i sin butik. Den en er med små, kønne musvitter på og den er broderet af Pelse mor tilbage i 60´erne. Kik derind næste gang du er i Århus, for der er masser af broderi-goodies at se og røre ved og top-service.

Min dag er reddet og tasken bliver ikke splittet ad, men ender i min ganske, særlige sakse-ingen-adgang-kasse.

13 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor er den smuk...sikke et fint arbejde...det ville også være synd at klippe i den :-)

lis sagde ...

Hold da op hvor fik jeg sved på panden inden jeg nåede ned til billede 2,- det var næsten ligesom sådan en total slow motion scene i tegneserie, hvor der bliver råbt: nooooOOOOH!!! Men du reddede mit blodtryk på målstregen ved at skrive det ved sakse-forbudt-kassen. Den er meget , meget fin og yndig.Kunne du ikke vise os en lille opstilling af de andre emner i sakse-forbudt-kassen?

KirstenK sagde ...

Ja, for sulen da, hvor er det en fiks lille ting du der har fået fingrene i...

Margith sagde ...

MEGET nydelig. Jeg har viderebragt de 2 små tasker.

Irene sagde ...

En meget fin lille broderet selskabstaske. Ærgerligt at jeg ikke kom forbi først - jeg samler nemlig på de der små broderede selskabstasker:-)

Skribenten sagde ...

Neeej hvor er jeg misundelig. Den er så smuk og min mor har syet en pude i netop det mønster. Sikke da et fund. Og nej, det ville være synd at klippe den op. Uha da.

Tillykke med den. :-)

Kh Henriette

Skribenten sagde ...

Forresten..

Min mor er flittig kunde hos Pelse og kommer forbi så ofte hun kan. Der får hun også monteret alle de broderier hun har lavet i mellemtiden. Hun er en ræserbrodeuse og jeg fatter ikke hvordan hun kan holde den hastighed. Butikken er så skøn at besøge.

Kirsten sagde ...

Hold da op, sikke et arbejde vedkommende har lagt i tasken... kan godt forstå det bliver en "nix pille med saks" fund, du der har gjort dig ;-))

Anne D sagde ...

Uha, bare tanken om at klippe i den giver mig helt ondt i maven. Den er smuk og fantastisk. Bare det var mig der havde set den først...

Anonym sagde ...

Den er meget smuk! Det er et fund af de bedre :)
Jeg kan ikke komme ind på din hjemmeside - hvorfor mon? Hmmm...

Hanne ... sagde ...

Når jeg finder håndarbejde af denne kaliber, så kan jeg godt lade saksen ligge og jeg er helt enig med jer alle: Den taske er så dejlig!

Tak, Margith, jeg glemte jo skålen, men den finder vejt il Skjød ved en senere lejlighed :-)

Er den samling stor,Irene?

Hvor sjovt, Henriette, så har jeg måske møædt din mor hos Pelse :-)

Ang. hjemmesiden så er den nede, for den driller helt vildt, men vi håber den er oppe igen snart!

Birgitte sagde ...

Ikke for at sige noget, meeen....Der befinder sig altså også ét stk taske med liljekonvaler på min matrikel!

Håndbroderet af min far majoren fra Dronningens Livregiment!
Han havde nemlig andre evner ud over at passe på Dronningen, og én af dem var at brodere.
(-Hvad kalder man egentlig en han-brodeuse??)
Han var bestemt fan af Håndarbejdets Fremme, og broderede flere fine ting fra deres kollektioner.
jeg kan tilføje, at min søster er indehaver af en ditto taske i gyldne farver med dejlige blommer.
Taskerne blev lavet til vores mor og farmor, og de blev skam brugt,- dog kun til fine selskaber.

Iøvrigt har jeg 12 broderede billeder af de 12 måneder. Sat i finde trærammer og bag glas. Noget min far også selv lige lavede.
De ligger i en kasse indtil videre for de kræver lissom en pæn stor væg.....

Og håndbroderede julekort kan jeg også diske op med! Smukke og enkle fra sidst i tresserne.
Kom ikke her!

Hanne ... sagde ...

Den taske med blommerne, den vil jeg gerne se, Birgitte.
Jeg vil bringe spørgsmålet om titel til han-brodeuser op, når jeg næste gang møder Pelse, hun må vide det.
- hvem skulle tro at Danmark havde huset en broderende major ;-)