mandag den 28. september 2009

Fra Ulla til mig




Ulla gav mig for et par uger siden denne award, som jeg er superglad for at have fået.

Den kom midt i synings-rusen op til Eftersommersalget, så først nu har jeg fået tid til at føre den til dørs, man skal nemlig fortælle 10 ting om sig selv og det kræver altså lidt overvejelse...


  • Radiserne er min yndlingstegneserie, skarpt forfulgt af Vakse Viggo. Radiserne elsker jeg for deres vid og bid, Vakse Viggo for sin uimodståelige humor, som kan få mig til at skraldgrine på selv den mørkeste dag.

  • I midtfirserne arbejdede jeg som tilskærer, knap-i-syer, knaphuls-slåer, bydreng mm. i en af de mange tekstilvirksomheder, som de gang var i Danmark. De år har jeg stadig gavn af og mit sytrådslager rummer adskillige ruller fra den tid :-)

  • Jeg arbejder ½-tids som lærer på et af de absolut største VUC´er i her til lands. Jeg elsker at være VUC-lærer og er så glad for, at jeg der hver dag møder mennesker, som jeg ellers aldrig ville møde. Mit liv sættes i perspektiv af mine kursister, og jeg elsker at arbejde et sted med højt til loftet.

  • I folkeskolen havde jeg en meget skrap, perfektionisktisk og absolut ikke-børne-egnet håndarbejdslærerinde. Så at jeg i dag laver så meget håndarbejde, som jeg gør, må ses som bevis på, at læreres indvirkning på eleverne, trods alt er begrænset - heldigvis :-)

  • Kaffe Fassett og Tricia Guild er mine helte, når det drejer sig om farver. De har vist mig vejen og deres bøger og stoffer er mine højtelskede skatte.

  • Kongens Fald af Johannes V. Jensen er en af de få danske bøger i international klasse. Hvis den nogensinde bliver tilgængelig som lydbog i Frits Helmuths oplæsning, køber jeg den og forgylder den!

  • Dansk er et smukt sprog, og jeg er så træt af, at især tv-journalister og sportsjournalister i særdeleshed er så dårlige til at formulere sig. Lyt en gang til de spørgsmål der stilles til sportsfolk... hvordan kan man forvente, de skal svare intelligent på uintelligente spørgsmål?

  • Lydbøger er mine faste følgesvende. Jeg har altid gang i en, og jeg nyder, når de bliver læst godt og smukt op af kompetente skuespillere. Jævnligt er jeg desværre nødt til at aflevere en lydbog ulæst, fordi jeg synes oplæseren er utåleligt dårlig til at læse op og fortolke!

  • Som barn var jeg drengepige, der gik i brune træsko m. tå-forstærker på, gik i værkstedet med min farfar og tog det som en ros, da min dansklærer i 1. klasse troede jeg var en dreng!

  • Jeg har en prik med navne og elsker navnenes historie og oprindelse. Har man haft mig til dansk ved man, at ingen navne i nogen tekst tilfældig, de betyder noget og det er op til læseren at finde ud af hvad det er !

Denne award har efterhånden været rundt i systemet et par gange, så jeg lader det være op til læserne af dette indlæg om de vil gribe den og sende den videre.

Ingen kommentarer: