søndag den 25. oktober 2009

Nu i turkis



Min søde søster kender min svaghed for Holmegårds firkantede 60´er lysestager, så hun tøvede ikke et sekund da hun fandt denne trio i ..... en genbrugsbutik. :-)

Det var farven der gjorde udfaldet, for den havde hun ikke set før. De røgfarvede, lyseblå og helt klare har jeg masser af, og der er også et par stykker af den skrappe, noget sjældnere koboltblå i samlingen, men ikke turkise.

Nu er de installeret i vindueskarmen og udstyret med hvide lys af den gode slags i ren stearin og vil i den grad sprede lys og dejlighed, når mørket falder på.

De røde mærker på stagerne er Holmegaards gamle mærke, fra før de i 1965 blev slået sammen med Kastrup Glasværk og derefter i en periode hed Kastrup Holmegaard.

8 kommentarer:

Kirsten sagde ...

Smukt loppefund ;-)

KirstenK sagde ...

De er fine og enkle...jeg elsker dem også...men har kun de klare...

Lavendel sagde ...

Oh, du skulle ikke vise sådan noget, jeg er også fan af dem...nu går jagten ind. men her i Frankrig er de vist ikke at finde...

Gitte sagde ...

suprt loppefun

oklyous sagde ...

De er flotte - har aldrig set dem før... de er helt klart nogen andet end det holmegård man kan købe nu!

FireCat sagde ...

Efter at have læst dit indlæg måtte jeg da lige se, om ikke jeg havde sådan nogle - ganske vist i en anden farve...

Jeg har seks styk, men ved så ikke, om det er Holmegaard eller en kopi, eftersom der ikke er mærkater på og desuden har lysestagen kun plads til et lys i størrelse "juletræslys".

Dit indlæg fik mig dog til at skrive et helt indlæg om mit blå glas, så om ikke andet, blev jeg da inspireret :o)

Esther sagde ...

...og FireCat er altså mig :o)

Kom til at trykke på enter lidt for hurtigt.

Hanne ... sagde ...

Nemlig Kirsten og Gitte.

Kik omkring i genbrugsbutikkerne KirstenK. De står der i bunkevis og ofte til en flad femmer!

Nej, i Frankring er de nok ikke så lette at finde, Lavendel.

Det må man sige oklyous. De er noget mere robuste og minimalistiske end det moderne Holmegaard.

- og dine stager er Holmegaard, Esther, for de blev lavet både til almindelige stearinlys og til kertelys.Kertelysene er ikke altid til at få fat på, så jeg hamstrer selvslukknde julelys, når vi kommer liige efterjul - så er de dejligt billige ;-)