torsdag den 18. juni 2009

Venner ser på Danmarks kort



Til Sommersalget har vi altid nogle temaer, og i år bliver der 3, nemlig Blomster, Havet og omegn og Kort.

Tasken her er første del af kort-temaet og det er igen en Haandarbejdests Fremme-ting der pryder forsiden. Kortet blev fundet for år tilbage sammen med 2 andre, og det forestiller altså Gudenåen.

For den faste læser kommer det næppe som en overraskelse, at jeg er vild med det, for HF ligger mit hjerte nær. Se lige de detaljer, man kan nærmest køre på biltur efter dette kort, nåh ja da, så tage på kanotur efter det. Gudenåen er broderet i en farve blå og søerne i en anden, så har man jo totalt tjek på, hvornår man padler på å eller sø ! Hele vejen rundt i kanten af det store broderi svømmer der en række Gudenå-laks og allerøverst - det stykke har jeg klippet fra - sejler en række kanofarere. Humor og præcision, siger jeg bare :-)

Antallet af stikkesting er foruroligende stort på dette broderi, og jeg siger: Hatten af for den brodeuse der har begået dette broderi. Jeg var brudt sammen af raseri, inden jeg var nået til Åstedbro !

I 60´erne lavede HF masser af kort over alt fra Gudenåen, over Norge til Siam ! Jeg tror, de har været populære som en hilsen fra det gamle land til familie og venner, som var rejst udenlands.

Jeg har tidligere haft fornøjelsen af at sætte saksen i et kort over Djursland, det blev til 4 festlige puder, som alle fik nye hjem på Sommersalget 07. - og så er der jo også Alberts 3 puder med Danmarkskortet på. Et stort samtale-hit på efterskolen, har jeg hørt.

Broderibunken med kort er dejlig stor og den vil blive omsat til både tasker, puder og tæpper inden det går løs d.11.7. Det bli´r godt, rigtig godt og heldigvis også sjovt !

9 kommentarer:

Unknown sagde ...

Den taske ville jeg gerne eje :-)
Du frembringer altså så fine ting !
Dine pc- tasker er jeg også helt pjattet med!

Ulla V. sagde ...

Altså Hanne - du er en utømmelig inspirationskilde! Det er en genial idé med de broderede kort, og hvor er det bare nogle fantastiske puder du har lavet til din Albert. Jeg kan godt forstå de får ekstra omtale på efterskolen. :0))

Da jeg malede brugte jeg også kort - dog af papir. Der er noget ganske særligt ved alle vejene der fører ud i verden...

Jeg er overbevist om, at også dine syede ting med kort vil få ben at gå på - ganske hurtigt - når i drager ud i sommerlandet med jeres skønne butik.

Hanne ... sagde ...

Tak, tak Losarinas mor. Lige nu er jeg ved at udvikle ½-pc-taske,som altså bli´r knap så stor.

Jeg kan fortabe mig totalt i kort - Albert lige så - og de er så genkendelige, nærmest ikonografiske i deres udtryk.

Jeg håber også de ryger ud i verden, når vi står klar på Helgenæs til juli, Ulla V

Skribenten sagde ...

Jeg gad godt eje sådan en taske. Jeg har endnu aldrig selv været heldig at finde den slags kortbroderier, når jeg har været på kig på diverse loppemarkeder.

Det er virkelig pænt syntes jeg :-)

Henriette

Anonym sagde ...

Hej
Er tasken efter et bestemt mønstre, som er til at komme i nærheden af??
Vh Lene Møller

Hanne ... sagde ...

Der er også langt mellem landkort-snapsene, Henriette. Kik i genbrugsbutikkerne, der er lige så store chancer som på loppemarkeder, er min erfaring.

Njah, det er et delvist hjemmestrikket mønster, Lene Møller, så du kan ikke lige finde det i handel og vandel. Grundliggende er det 2 flade stykker, som skråner lidt ind forneden med en oval bund og 2 hanke :-)

HANNE sagde ...

Åh, den er så smuk. Jeg er stadig glad for min taske fra i sommers og den får stadig mange fine kommentarer :O)

Marina sagde ...

Skønt, skønt gammelt kort, jeg kan godt forstå at du er forelsket og det er jeg overbevist om at dine kunder også bliver.

Hanne ... sagde ...

Tak, Hanne og jeg bli´r altså så glad, når "mine" ting får et godt hjem og bli´r sat pris på :-)

Jeg var broderi-bunkerne igennem i går, Marina og der var en pæn stak kort til flere sommersager - og Gudenå-tasken, den ER solgt :-)