onsdag den 11. august 2010

Sikke en bagside


Er jeg den eneste, der har lært at man skal hæfte så pænt, at bagsiden af et broderi er lige så pæn som dets forside?

Et af sommerens indkøb bærer tydeligt præg af, at brodeusen bag ikke bare har kendt denne broderi-regel, men også har efterlevet den. Hver eneste farve er nydeligt hæftet inden for eget område, ikke noget med at hæfte sort på rødt, bare fordi det er lettest. Jeg er imponeret og vil prøve at stramme op i min hæftningsprocedure, hvilket salig fru Hald, min skrappe håndarbejdslærer givetvis vil billige!

9 kommentarer:

May Anna sagde ...

Smukt bagside broderi. bedre kan det ikke gøres.
Melder mig som nr. 2, der også har lært hæftningens kunst. Sort på sort, rød på rød osv..... Men-men, alle hæftninger udføres lodret.

Hanne ... sagde ...

Korrekt, Manna, det med lodrette må brodeusen her også have glemt.

Hanne sagde ...

Hvor blæret.
Sjovt som den slags læring kan få mig til at føle mig helt rebelsk når jeg broderer, og ved at bagsiden aldrig vil blive set af andre end mig - så hæfter jeg så grimt, at min broderilærerinde ville hænge sig i amar-garn, hvis hun kunne se det. Men det kan hun ikke;)))

Skribenten sagde ...

NIKS! Den sidder også godt fast i mig, og jeg broderer konsekvent på en måde så man kan være bekendt at vende det om og næsten bruge bagsiden også. Sådan skal det bare være ;)

Jeg bliver helt dårlig når jeg ser hvordan nogen kan sjuske sig igennem broderiets bagside. Forresten er jeg også en ørn til at økonomisere med garnet, så der ikke bruges mere en nødvendigt, netop på at trække lange tråde på kryds og tværs bagpå.

De gamle dyder du ved.. :-)


Kh Henriette

lis sagde ...

Ja det er mønsterhæftning vi er vidne til her, - bortset fra det med at hætningen egl. skal udføres lodret. Nu tilhører undertegnede jo TT's korps af brodeuser og overtager indimellem også halv-fabrikata fra 60-, og 70-erne købt genbrugsbutikker og som skal færdiggøres, - og vi kan oplyse om at alle varianter af hæftninger, grimme, kreative, perfekte, på tværs og lodrette har eksisteret ti lalle tider, - og det synes jeg faktisk er ret befriende

HandmadeByMalle sagde ...

jamen sådan lærte jeg også at hæfte mine broderier, da jeg var elev på Skals i 80'erne......korsstings broderi var dog ikke "tilladt", men så var der jo så meget andet som f.eks. hedebo og amager syning!

Hanne ... sagde ...

Fru Hald ville givetvis også mene at jeg var reblsk, Hanne. Mine ting blev i hvert fald gentagende gange fremvist for de andre fo at de kunne se hvordan man IKKE skulle gøre !

De gamle dyder skal man ikke kimse ad Henriette, og økonomisere med garnet, det kan jeg også, kan jeg love dig:-)

Jeg går ind for kunstnerisk hæfte-frihed, Lis, og så må vi jo indrømme at nogle af de der "gamle" halvfærdige broderier godt kunne være startet af os selv, ing´?

Jamen jeg tror rigtig mange brodeuser er vokset op med denne lærdom, Malle uanset hvilke stingtyper vi sad og kæmpede med. Gad vide hvor mange af de små Emma-er, som i dag har håndarbejde der bliver indført i hæftningens ABC!

lis sagde ...

Det rigtigt interessante ved de halvfærdige kits er når man selv, på bedste Colombo-manér gennemskuer hvorfor en anden brodeuse smed denne klud inklusiv garn og mønster hen i hjørne. Altså : "Ahhh der er talt forkert ud til hjortens placering under træet, og det går først op for hende da hun er færdig med selve hjorten, og skal til at lave vandløbet færdigt. Det er for kompliceret at rette et helt vandløb i 7 forskellige blå og grå nuancer ind, - så farvel og tak til hele projektet:-)

Hanne ... sagde ...

- og så er det, Lis at hajen her samler hjorten op ude i en genbrugsbutik og SÅ lander hjorten i dine kapable hænder Og inden den hjort har brølet færdig, sidder den på en TT-pude :-)